دانستنی‌ها | شیرین کام باشید
  • کد مطالب: ۲۱۳۹۷۰
  • /
  • ۱۴ فروردين‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۱

دانستنی‌ها | شیرین کام باشید

یکی شیرینی‌های که در نوروز می‌پزند روورکرده نام دارد. این شیرینی خوش‌مزه یکی از‌ شیرینی‌های مشهور بیرجند است و بیش از صد سال است به شیوه‌های سنتی و صنعتی پخت می‌شود. 

امین صادق‌پور -

شیرینی رووَرکرده‌ی بیرجند

یکی شیرینی‌های که در نوروز می‌پزند روورکرده نام دارد. این شیرینی خوش‌مزه یکی از‌ شیرینی‌های مشهور بیرجند است و بیش از صد سال است به شیوه‌های سنتی و صنعتی پخت می‌شود.

در زمان‌های قدیم که هنوز فر ساخته نشده بود، مادران برای پخت این شیرینی از تنور استفاده می‌کردند اما امروز با رشد فناوری و اختراع دستگاه‌های پخت، شیوه‌ی پخت شیرینی روورکرده‌ی بیرجند از سنتی به صنعتی تغییر کرده است.

آرد، روغن، جوز بویا، هل، گلاب، زعفران، گردو و شیره‌ی انگور از محتویات سنتی این شیرینی است. مواد لازم برای پخت شیرینی روورکرده باید به میزان دقیقی باشد.

این محتویات باید در ظرفی ریخته شود و با همزن مخلوط شود. با به اتمام رسیدن مرحله‌ی قالب‌گیری، خمیر شیرینی را داخل سینی و درون فر می‌گذارند که باید حدود ۱۵ دقیقه با دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد پخته شود.

نان لوله‌ی بیرجند

شیرینی‌پزی در ایران پیشینه‌ای طولانی دارد. به هر نقطه‌ای از ایران سفر کنیم، برای خودش سوغاتی ویژه و شیرینی خاصی دارد. پخت شیرینی یکی از آیین‌های مهم است که ایرانیان معمولا پیش از آغاز سال نو و نوروز به آن فکر می‌کنند. چرا؟

زیرا ایرانیان از مهمانان نوروزی خود با شیرینی پذیرایی می‌کنند. امروز قرار است به شهر زیبای بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی، سفر کنیم تا با یکی از شیرینی‌های سنتی و محلی این شهر آشنا شویم.

«نان لوله» نام این شیرینی خانگی خوش‌مزه است. خانم‌های بیرجندی این شیرینی را برای روزهای مهم سال مانند جشن‌ها و نوروز باستانی در خانه تهیه می‌کنند.

آرد، روغن، شکر، تخم‌مرغ، گلاب، زعفران و هل ساییده‌شده از محتویات این شیرینی اصیل بیرجندی است. نان لوله قالبی از جنس چدن با دسته‌های بلند دارد.

مایع داخل قالب لوله‌ای می‌ریزند که به نان لوله مشهورشده است. نان لوله با شماره‌ی ۲۴۸۶ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.